Ce urmeaza la finele contractului de leasing?

Pandemia a fortat comportamentul consumatorilor intr-o directie, insa acum costurile combustibilului si ratele dobanzilor duc aceste comportamente intr-o cu totul alta directie.
Industria auto este intr-o transformare totala, iar undele schimbarii se simt din ce in ce mai mult si in moduri variate, astfel ca e greu de spus cu precizie care este directia cea mai buna pe care ar trebui sa o adopti…

Daca ai un vehicul luat in leasing al carei contract urmeaza sa ajunga la scadenta, ce variante ai in fata? In ultimii doi ani, specialistii si cunoscatorii acestei piete te-ar fi indemnat sa cumperi pur si simplu vehiculul existent, daca poti. Neavand masini noi din care sa alegi, masina ta folosita este de obicei cel mai bun pariu.
Acum, stocurile au inceput sa apara, dar preturile mai mari ale combustibilului si ratele crescute ale dobanzilor detin un rol principal pe piata auto.
In acest moment, cel mai probabil vehiculul luat in leasing pe care il ai in fata casei are o valoare mai mare decat valoarea reziduala anticipata prevazuta in contractul tau.

Verifica-ti contractul si cauta-ti fara sa mai stai pe ganduri masina pe un site online de vehicule second hand. Ce constati? Date fiind valorile de pe piata second hand impinse la cote maxime din cauza lipsei de cipuri auto, multi posesori de vehicule populare au descoperit ca vehiculul lor folosit valoreaza chiar mai mult decat versiunile noi. Analistii spun ca cel mai probabil acesta este momentul de varf al acestor preturi.
„Preturile se stabilizeaza, iar parerea noastra este ca aceste cresteri ale valorii s-au cam incheiat…Insa nu va fi o scadere brusca, ci vom avea de-a face cu o stabilizare treptata”, spune Daniel Ross, analist senior auto la Canadian Black Book.
Asistam, asadar, la inceputul schimbarii pe aceasta piata. „Am primit inapoi un SUV mare si popular, cu daune de 5.000 de dolari, si tot i-am taiat clientului un cec de 1.000 de dolari”, povesteste un manager de vanzari citat de site-ul driving.ca. „Valorile reziduale sunt neobisnuit de scazute”. Daca predai o masina luata in leasing si simti ca dealerul nu iti ofera destul, mergi la un alt dealer, pentru ca toti sunt interesati sa cumpere.

Atunci cand problemele legate de lantul de aprovizionare au inceput sa se rezolve, toata lumea stia ca piata masinilor rulate va deveni mai prietenoasa. Cand pandemia a lovit, in primavara lui 2020, s-a vorbit intai despre trimestrul in care lucrurile vor incepe sa se miste din nou, iar apoi despre anul in care avea sa se intample… Acum, la mai bine de doi ani, specialistii inca nu vad o situatie atat de buna incat sa avem parte de o scadere a preturilor.
Masinile care au fost comandate cu luni in urma sunt livrate, iar dealerii incep sa primeasca stoc pentru inventar. Insa e putin probabil sa vedem deja loturi complete, pentru ca vehiculele care ajung sunt luate imediat ce ajung in reprezentante sau imediat cum sunt postate pe site-urile acestora.

Termenul „furtuna perfecta” a fost folosit in exces in timpul pandemiei, in primul rand pentru ca nu mai vazusem niciodata asa ceva. Stocurile s-au epuizat, multi oameni au inceput sa lucreze de acasa, multi au evitat calatoriile si multi au avut numerar blocat din cauza suspendarii calatoriilor. Acum, exista o noua forma de presiune asupra consumatorilor. „Modelele cu sase cilindri si motoarele mari incep sa ramana mai mult in parcari”, spune managerul. „Preturile la benzina i-au impins pe oameni aproape peste noapte spre crossovere si vehicule mai mici.”

Pentru cei care detin contracte de leasing, costurile cu combustibilul sunt zona in care Ross vede cele mai multe modificari necesare. „Intr-o perioada in care costurile pentru combustibil sunt cu 58% mai mari fata de anul trecut, probabil ca vei dori sa renunti la masinile care consuma mult combustibil. Acolo scad cel mai mult valorile”. Ross recomanda clientilor sa tina cont de doi factori volatili: costurile combustibilului si cresterea ratelor dobanzilor. „O rata a dobanzii mai mare ar putea creste costul vehiculului, dar daca poti compensa acest lucru prin economisirea consumului de combustibil, acesta ar putea fi cel mai bun pariu si ar trebui sa fie luat in considerare”.
Intr-o perioada in care ratele dobanzilor sunt in crestere, perioada de “bani gratis” cu care ne-am obisnuit cu totii a luat sfarsit. Un sfat comun este sa te adresezi bancii tale pentru a stabili daca obtinerea unui credit auto prin intermediul sau este mai benefica din punct de vedere financiar pentru tine, insa ar fi bine sa ai grija la gremlinii care au intrat pe piata, ca de pilda dealerii care te forteaza sa le accepti finantarea.

Ross inca mai sustine sfatul pe care l-a oferit in urma cu doi ani: daca nu ai niciun motiv sa renunti la contractul de leasing, nu o face. „Ramai la masina ta, pastreaza-ti calea…”, recomanda el. Canadian Black Book inregistreaza o crestere a interesului pentru vehicule electrice si hibrizi. Iar odata cu acest interes, vine si o cerere mai mare. Poate ca ai pus ochii pe un Toyota RAV4 Hybrid, ca atatia alti oameni, dar exista un mod de a obtine un timp de asteptare in contractul de leasing existent?
„Stai de vorba cu dealerul de la care ai luat masina. Adesea e posibil sa negociezi o prelungire a contractului de leasing pana la sosirea unui vehicul nou, mai ales daca ramai la acelasi brand”, spune Ross. Un alt aspect important este sa iti indrepti privirea catre vehiculele care nu sunt inca pe piata, cum ar fi Kia Sportage Hybrid; aceasta ti-ar putea scurta considerabil timpul de asteptare fata de Toyota.

Asadar, nu te astepta la un val de masini deodata sau la o prabusire a preturilor. Acolo unde schimbarile provocate de pandemie au fortat comportamentul consumatorilor intr-un mod anume, costurile ridicate ale combustibilului si cresterea ratelor dobanzilor le imping acum in altul. Daca ai un contract de leasing care a expirat si iti place vehiculul, ia in calcul varianta sa ramai cu el. Daca il dai inapoi, ar trebui sa castigi bani din el.

Daca preturile la benzina iti dau batai de cap si trebuie sa treci la ceva mai mic, uita-te la segmentul de sedanuri, ales de un numar mai mic de persoane. Daca alegi un EV sau un hibrid, stai de vorba cu dealer-ul tau despre plasarea unei comenzi si depre prelungirea contractului de leasing pana cand iti ajunge masina noua.
Nimeni nu stie inca in ce directie se indreapta piata dupa doi ani de tumult fara precedent, astfel ca nu avem nimic altceva de facut decat sa asteptam sa vedem ce se intampla in continuare.

Sursa: https://driving.ca/column/lorraine/lorraine-explains-your-cars-lease-is-up-now-what

Prec.

Urm.

Introdu Comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share This