Ar trebui sau nu sa cumperi masina luata in leasing? Timpul trece repede, iar asta este din ce in ce mai clar in ritmul agitat al vietii cotidiene pe care il traim in ultimii ani.
Iata-te in sufragerie, stand in fata ferestrei si uitandu-te pe geam la masina din fata casei… Ai senzatia ca ieri ai adus-o acasa, nou-nouta, i-ai invitat pe vecini sa o vada si ai plimbat-o prin oras, mandru, sa o arati tuturor. Insa ceea ce acum pare ca a fost abia ieri inseamna de fapt aproape patru ani… Iar timpul alocat prin contractul de leasing aproape s-a scurs!

Trebuie sa te confrunti cu realitatea ca desi pentru tine este in continuare ca un copil mult iubit, ea nu mai este mica si draguta pentru nimeni altcineva in afara de tine. Si in mod cert nu mai este nou-nouta. Nu mai poti amana prea mult momentul…
Trebuie sa decizi daca vei cumpara sau nu masina luata in leasing la finele perioadei stipulate in contractul de leasing, iar pentru asta va fi nevoie sa iti raspunzi la cateva intrebari foarte importante. Cea mai buna intrebare de la care poti porni este: Inca imi mai place?

Poate ca nu pare cea mai practica intrebare de la care sa pornesti, dar probabil ca este cea mai importanta. Inainte de a face calcule si de a analiza bugete, trebuie sa decizi daca vei continua sa te bucuri sa conduci aceeasi masina, mai ales daca iei in calcul ca incepe sa te coste mai multi bani pentru intretinere si reparatii. Pana acum, masina s-a aflat in garantie. Nu va mai fi! Nu uita, daca iti cumperi masina luata in leasing, cel mai probabil ea va fi principalul tau mijloc de transport multi ani de acum inainte. Daca nu ai o problema cu asta, atunci e timpul sa treci la calcule.

Valoarea masinii luate in leasing

Nu discutam aici despre valoarea pe care o are masina ta din punct de vedere personal sau emotional, desi probabil ca si asta te va ajuta in mod cert sa stabilesti care este cea mai buna decizie pentru tine. Aici discutam, efectiv, despre fiecare suta de lei.
Cele doua sume pe care va trebui sa le iei in calcul sunt pretul rezidual al vehiculului si valoarea sa de piata.
Pretul rezidual este ceea ce creditorul a estimat (la momentul semnarii contractului de leasing) ca va fi valoarea vehiculului la finele perioadei de leasing. Acesta este, de asemenea, pretul garantat pentru care vei achizitiona masina, potrivit termenilor leasingului. Valoarea de piata, in schimb, este reprezentata de suma pentru care masina s-ar vinde pe piata privata deschisa, astazi (sau mai exact la finele perioadei de leasing).

Concluzia

Daca iti place masina luata in leasing si nu te deranjeaza sa devina proprietatea ta, iar valoarea reziduala este mai mica decat valoarea de piata, atunci cea mai buna idee este sa o cumperi! Daca pretul de achizitie este mai mic decat valoreaza de fapt masina, se numeste ca ai facut o afacere buna.

La fel de posibil este, insa, sa iei in calcul cumpararea masinii luate in leasing chiar si in situatia in care pretul rezidual este mai mare decat valoarea de piata a masinii, mai ales daca diferenta dintre cele doua valori este mica (sa spunem cateva sute de euro sau ceva aproximativ). Acest lucru este valabil mai ales daca pana in acest moment ti-ai pastrat masina in cea mai buna forma. Daca pretul rezidual este substantial mai mare decat valoarea de piata, sau daca ai fost mai putin atent cu intretinerea si cu tratamentul aplicat masinii, probabil ca va fi in interesul tau sa predai companiei de leasing cheile si sa pleci acasa fara masina pe care ai condus-o pana acum.

Alte consideratii atunci cand cumperi o masina luata in leasing

A spus cineva ca este foarte simplu? Ei bine chiar este, insa exista si alti factori pe care ar trebui sa ii iei in calcul.
– In primul rand, daca ai depasit limita de kilometraj prevazuta pentru termenul de leasing, sau daca vehiculul este afectat dincolo de limita normala de uzura, vei fi nevoit sa suporti penalizari din partea companiei de leasing, atunci cand predai masina. Suma poate fi una substantiala in acest caz! Daca achizitionezi, insa, masina luata in leasing, vei evita sa platesti aceste penalizari. De asemenea, daca te situezi mult sub limita de kilometraj si returnezi vehiculul acum, oferi companiei de leasing un deal incredibil.

De ce sa nu cumperi masina si sa economisesti astfel bani din bugetul propriu? Probabil ca vei cheltui mai putin pe termen lung pentru reparatii, pentru ca in general conduci mai putin decat media individuala.
– In al doilea rand, exista sanse sa poti negocia pretul de achizitie cu compania de leasing. De pilda daca pretul rezidual al masinii este substantial mai mare decat valoarea curenta de piata, atunci compania de leasing poate fi dispusa sa mai scada din pretul de achizitie. Va fi in avantajul companiei de leasing sa ia mai putini bani de la tine, in loc sa treaca prin costurile si bataia de cap pe care le presupune procedura de returnare a masinii si de repunere a sa pe piata, doar pentru a o vinde la un pret mai mic altcuiva.

Desigur, nimic nu garanteaza ca la final de contract compania de leasing va fi dispusa sa negocieze, insa ce te costa sa pui o intrebare?
– In al treilea rand, daca te afli la finalul perioadei contractuale de leasing si nu te poti hotari, verifica-ti contractul. E posibil sa ai optiunea de a extinde perioada de leasing pentru alte cateva luni. Probabil ca o vei mai uza putin, insa uneori inca putin timp cu masinuta ta draga este exact ce ai nevoie pentru a lua o decizie!

Share This