Cel mai bun mod de a evita sa platesti mai mult pentru o masina pe care o iei in leasing este sa te documentezi bine inainte de a merge la un dealer auto sau la o reprezentanta. In acest fel nu vei ajunge sa te simti “furat”, o senzatie pe care probabil o au uneori cei care din graba sau neatentie ajung sa semneze leasinguri paguboase.

Un research atent facut te va ajuta sa intelegi si sa iti faci o analiza proprie legata de ce anume trebuie sa platesti pentru o masina, mai degraba decat sa tii cont de lucruri auzite de la unul si de altul, cum ar fi “o vecina a mea a platit cu 2000 de euro mai putin decat tine si are o rata mai mica cu 50 de euro”.
Compara intotdeauna modele, pachete, optiuni si rate de leasing, din surse multiple. De asemenea, poti sa analizezi preturile din factura proforma si sa cauti cele mai bune rate de leasing pentru diverse modele de masini cautand pur si simplu pe Google, cerand cotatii de pret si verificand apoi preturile din zona ta, analizand cifrele din propria-ti perspectiva. Abia apoi esti gata sa mergi la un dealer si sa discuti in mod informat despre leasing.

Este important sa iti cunosti limitele, pentru ca de multe ori o rata lunara mai mare cu 200 de lei poate insemna o crestere cu mult mai mare pentru bugetul tau anual, ratelor efective adaugandu-li-se costuri de service, carburant, asigurare, etc.

Ce trebuie sa stii inainte de a incheia un leasing?

Iata in cele ce urmeaza o lista cu aspectele pe care ar trebui sa le stii despre masina pe care ti-o doresti si despre leasing inainte de a-ti pune semnatura pe un contract.

  •  Modelul exact de masina, precum si eventualele variante inlocuitoare ale acestuia. Fa toate drive-test-urile pe care le poti face inainte de a incheia un contract pentru un vehicul. Retine ca este intotdeauna indicat sa ai mai multe optiuni la dispozitie si nu sa te rezumi la o singura varianta.
  •  Uzura, limitele de kilometraj si conditiile de condus (vreme, off-road, curse, etc). Estimeaza cu atentie gradul de uzura si conditiile meteo si de drum in care vei folosi masina.
    Kilometrii extra parcursi costa suplimentar si scad valoarea reziduala a masinii. In general optiunile standard legate de kilometraj sunt de 16.000, 20.000 sau 25.000 de km, fiecare dintre ele venind cu o valoare reziduala diferita pe care ar trebui sa o platesti in cazul in care te hotarasti sa cumperi masina la finalul contractului de leasing.
    Zgarieturile, indoiturile, vopseaua sarita – toate sunt cheltuieli la care trebuie sa te gandesti si pe care e foarte probabil sa le faci la returnarea vehiculului, daca nu sunt acoperite de pachetul de protecie, iar in cele mai multe cazuri nu sunt.
  •  Obligatiile legate de intretinerea masinii.
    Acestea pot fi incluse in pretul final, preplatite, platibile la final sau suportate de tine pe cont propriu.
    Verifica obligatiile legate de service pe care le prevede contractul tau de leasing. Vei constata ca majoritatea leasingurilor recomanda sa iti faci service-ul in mod ideal prin dealer, dar exista si varianta service-ului preplatit, iar brandurile mai economice iti permit chiar sa efectuezi intretinerea in regim propriu.
  •  Gama de pret si ratele lunare.
    Negociaza intotdeauna cifra cea mai mare (max retail price), pentru ca suma cu care vei cumpara o masina nu este niciodata pretul maxim de retail. Compara costurile totale ale detinerii unei masini (fie ca este vorba despre plata cash, despre finantare sau despre leasing) si incearca sa incluzi toate discounturile ca parte a leasingului. Fii constient de limitarile ce tin de uzura si foloseste-le pentru a afla in cele din urma cifrele lunare in final.
  •  Rate si plati in avans.
    E preferabil sa optezi pentru leasinguri cu avans zero, pentru a te bucura de beneficii complete si opteaza pentru avansuri sau plati in avans doar daca acestea iti scad ratele lunare. Uneori trebuie sa cauti proactiv moduri de a reduce ratele (oferte, comparatii de rate si depozite).
  •  Lista de caracteristici. Aceasta va contine caracteristicile pe care ar trebui sa le aiba masina, cele pe care ar fi bine sa le aiba, cele pe care le-ai vrea numai daca vin grauit si cele care nu conteaza. Nu toate optiunile sunt utile, asa ca alege inteligent. Scaunele si volanul incalzite, de pilda, nu sunt neaparat necesare, mai ales daca locuiesti in zone in care iernile nu sunt foarte grele.
  •  Disponibilitatea. Afla daca masina pe care ti-o doresti este in stoc, disponibila in mod obisnuit sau daca vine numai la comanda. Vehiculele care sunt deja in stoc iti vor aduce intotdeauna un deal si e bine sa le preferi pe acestea, din considerente financiare. Cu cat stocul este mai vechi, cu atat va fi mai bun deal-ul pe care il vei obtine.
  •  Asigurarea pentru final de contract. Informeaza-te intotdeauna in mod cat mai exact cat costa aceasta si ce include. In general e bine sa ai o astfel de asigurare. Mai ales daca nu esti sigur de gradul de uzura sau daca locuiesti in zone cu teren accidentat, cateva zeci de lei in plus pe luna fac minuni la sfarsit de leasing.

Este foarte important de retinut ca nimic din ceea ce iti spun altii despre un contract de leasing nu va functiona fara propriul tau research, pentru ca achizitia unei masini, fie ea si in leasing, este un proces foarte personal, care are loc intre tine si agentul de vanzari care reprezinta compania de leasing sau dealerul. Checklistul de mai sus nu te va ajuta sa obtii cel mai bun deal, dar te impiedica sa te simti “furat” la final.
Insa, daca vrei si o veste buna, e destul de greu sa te simti furat, pentru ca un research bine facut iti va arata ca exista foarte multi producatori sau firme de leasing care se lupta pentru clienti, iar ofertele lor speciale sunt la TV sau online, astfel incat e imposibil sa nu il gasesti pe cel mai bun pentru tine.

Compania de leasing

Asigura-te ca firma de leasing la care te decizi este una cu reputatie, verificand review-urile online pe care le gasesti despre ei. Stai apoi de vorba cu un reprezentat al companiei, afla numele companiei de finantare si asigura-te ca masinile pe care le au sunt 100% noi.

8 practici inselatoare si cum sa le eviti

Din nefericire, uneori dealerii si agentii de vanzari vor profita de procesul complicat pe care il presupune un leasing auto, pentru a te face sa accepti costuri pe care poate ca nu trebuie neaparat sa le platesti. Termeni precum valoare reziduala si reducerea de cost capitalizat te pot induce in eroare, si pot face aproape imposibil sa iti dai seama daca ai parte in mod real de un deal atat de bun pe cat crezi.
Inainte de a merge la dealer, e bine sa stii cateva dintre practicile cele mai obisnuite folosite de dealeri sau companii de leasing pentru a te face sa cheltui mai mult si sa economisesti mai putin.

1. Cresterea preturilor

Cum are loc?

Agentul de vanzari profita de faptul ca nu stii cum se calculeaza platile lunare. El te va lasa sa negociezi pretul si sa fii de acord cu o rata lunara. Dupa ce terminati cu birocratia, rata lunara asupra careia ai cazut de acord va fi diferita de suma din contract.

Cum sa eviti?

Citeste contractul cu atentie. Dupa ce negociezi un pret, cere dealerului urmatoare cifre:

  •  Valoarea reziduala – se refera la valoarea pe care masina luata in leasing o va avea la finalul contractului. Platile lunare sunt calculate in functie de gradul de depreciere al vehiculului.
  •  Factorul bani – aceasta este suma pe care va trebui sa o platesti in cheltuieli de finantare pentru fiecare luna de leasing. Este un cost similar, dar nu identic, cu rata dobanzii unui imprumut.
  •  Taxele.
  •  Avansul.
  •  Eventuale discounturi sau facilitati.

2. Disparitia trade-in-ului sau a discounturilor

Cum se intampla?

Multe companii de leasing accepta sistemul trade-in, acela in care dai la schimb o masina uzata si folosesti valoarea acesteia ca avans pentru a reduce costurile lunare. Dupa redactarea contractului, agentul de vanzari fie:

  •  Lasa valoarea trade-in-ului in afara contractului, crescand platile lunare.
  •  Include taxe necunoscute care echivaleaza cu costul trade-in-ului sau discount-ului.
Cum poti evita?

Inainte de a semna contractul, asigura-te ca sunt incluse toate discount-urile sau valoarea pentru masina pe care o dai la schimb. Daca observi ca au fost adaugate taxe care nu au fost discutate anterior, cere explicatii. Daca ti se pare ca explicatiile suna ca o inselatorie, probabil ca asta si este!

3. Ridicarea pretului de eticheta

Cum se intampla?

Dealerul ridica pretul afisat al unui vehicul peste valoarea de piata, pentru a-ti creste ratele lunare. Daca te indoiesti si decizi sa pui intrebari legate de aceasta urcare a pretului, e posibil ca vanzatorul sa incerce sa te convinga ca pretul de eticheta este irelevant, pentru ca oricum nu cumperi masina.

Cum sa eviti?

Ai grija sa cercetezi bine piata inainte de incheierea unui contract si sa verifici in mai multe parti preturile tuturor vehiculelor pe care le iei in calcul. Daca poti, cere cateva cotatii de pret din partea mai multor dealeri. Un pret de eticheta corect iti va garanta ca nu esti pacalit si ca nu ti se impun rate lunare mari.

4. Adaugarea unor optiuni inexistente

Cum se intampla?

Dealerul include in contractul tau de leasing optiuni extra, care evident vor creste valoarea masinii. Printre acestea se numara:

  •  Upgrade-uri la suspensii.
  •  Optiuni stereo de top.
  •  Un interior cu un aspect mai atractiv.
  •  Upgrade-uri legate de performanta.

Inselatoria apare nu numai in ceea ce priveste optiunile masinii pe care o primesti. Aceasta tactica este folosita adesea si in cazul:

  •  Cresterii ratelor lunare.
  •  Taxarii pentru componente lipsa, atunci cand returnezi masina, la finalul contractului de leasing.
Cum sa eviti?

Compara preturile de eticheta ale vehiculului tau cu preturile altor masini in leasing de la alti dealeri. Daca preturile sunt in mod semnificativ mai mari, incearca sa iti dai seama ce este inclus in diferenta de pret. Daca nu vrei optiunile, stai de vorba cu agentul de vanzari si spune-i ca vrei o masina diferita, fara aceste extra-optiuni. Daca iti doresti acele optiuni incearca sa te asiguri ca ele sunt incluse in pretul vehiculului inainte de a semna contractul.

5. Garantia extinsa

Cum se intampla?

Dealerul sau agentul de vanzari care se ocupa de contractul tau iti ofera un contract de service prelungit (numit in general garantie extinsa, in practica) pentru noua masina pe care o iei in leasing, promitand ca iti ofera extra acoperire pentru reparatii si daune. Daca esti de acord cu garantia, e posibil sa ajungi ca la final sa platesti pentru o acoperire de care nu ai nevoie.

Cum sa eviti?

Desi o garantie extinsa poate fi o idee buna atunci cand cumperi o masina (fie ea noua sau folosita) ea nu are niciun sens pentru majoritatea vehiculelor. Asta pentru ca masinile noi sunt acoperite de garantia producatorului, ceea ce ar trebui sa confere acoperire pe durata leasingului. Un contract extins de service iti foloseste numai atunci cand garantia producatorului a expirat.
O regula foarte buna in general, atunci cand iei o masina in leasing, este sa nu semnezi niciodata un contract in care leasingul este mai lung decat garantia producatorului. Daca ti se pare ca ai nevoie de un contract mai lung de leasing, cauta pe net informatii despre leasingurile pe termen mai lung – in mod cert resursele online te vor ajuta in acest sens – pentru a afla mai multe despre garantii si kilometraj depasit.

6. Scor de credit slab

Cum se intampla?

Dealerul sau agentul de vanzari care se ocupa de contractul tau iti verifica istoricul de credit si decide ca scorul tau de credit este prea slab pentru a te putea califica la:

  •  Oferte speciale.
  •  Discounturi.
  •  Rate scazute ale dobanzii.
    Inselatoria apare atunci cand scorul tau de credit este raportat in mod fals.
Cum sa eviti?

Fie ca vrei sa cumperi sau sa iei o masina in leasing, este intotdeauna o idee buna sa iti verifici scorul de credit inainte de a merge la dealer si sa iei cu tine o copie atunci cand mergi sa discuti despre un leasing. In acest fel vei preveni verificarile multiple, ceea ce poate avea un impact negativ asupra scorului tau de credit. De asemenea, vei preintampina raportarea unui scor fals de catre compania de leasing sau de catre dealer.

7. Preluarea unui leasing vechi

Cum se intampla?

Atunci cand un cumparator nemultumit de leasingul sau curent merge la o reprezentanta pentru un vehicul mai nou. Dealerul sau agentul de vanzari profita de ocazie pentru a incepe un nou contract de leasing promitand sa accepte leasingul vechi ca diferenta.

Cum sa eviti?

Iata la ce te poti astepta in majoritatea cazurilor cand dealerul iti accepta un trade-in cu masina luata in leasing.
Dealerul returneaza msina la reprezentanta si face platile ramase, dar nu si taxele de incheiere a leasingului inainte de termen, sau orice alte penalizari asociate cu leasingul, cu uzura excesiva sau cu kilometrajul. Uneori dealerul va adauga aceste taxe la noul tau contract de leasing, pe care il vei plati cu dobanda.
Dealerul nu returneaza masina la reprezentanta si adauga platile ramase la noul leasing. Indiferent cand iei decizia de a pune capat unui contract de leasing, o vei face cu penalizari. De aceea, pentru a evita sa platesti rate la ambele leasinguri, este mai bine sa astepti sa cumperi sau sa iei in leasing o alta masina noua pana cand leasingul vechi expira.

8. Erori de contract

Cum se intampla?

Dupa semnarea unui contract de leasing vei primi un telefon de la dealer, in care vei fi anuntat ca s-a comis o eroare. Eroarea va duce adesea la o plata lunara mai mare decat cea asupra careia ati convenit initial.

Cum sa eviti?

Orice contract semnat este un acord cu caracter juridic obligatoriu. Ambele parti trebuie sa isi respecte obligatiile. Tu, in calitate de cumparator, nu trebuie sa renegociezi plati si nici sa cedezi la noi cerinte, asa cum ar fi o rata mai mare a dobanzii sau un leasing pe o perioada mai indelungata.
Daca primesti un astfel de telefon, este indicat sa nu semnezi niciun act aditional si sa te consulti cu un avocat.

Share This