Conditii legale pentru leasing operational

In conformitate cu prevederile Codului Fiscal 2011, este contract de leasing operational orice contract de leasing incheiat intre locator* si locatar*, care transfera locatarului riscurile si beneficiile dreptului de proprietate, mai putin riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala, si care nu indeplineste niciuna dintre conditiile prevazute in articolul 7, la pct. 7 lit. b) – e); riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala exista atunci cand optiunea de cumparare nu este exercitata la inceputul contractului sau cand contractul de leasing prevede expres restituirea bunului la momentul expirarii contractului.

Locator : Persoana juridica, care ofera spre închiriere un autoturism nou sau rulat, in baza unui contract si pentru o perioadă determinata, in schimbul unei sume de bani. Locatorul poate fi proprietarul autoturismului sau o altă persoană juridica mandatata de acesta sa il reprezinte.

Locatar : Persoana fizica sau juridica, care în baza unui contract detine dreptul de folosinaă al unui autoturism care nu îi apartine, pentru o perioada determinata, în schimbul unei remunerari adresate locatorului, sub forma platii unei chirii.

leasing-operational6Conditiile la care se face referire in Codul Fiscal sunt urmatoarele:

a) riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;

b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului catre utilizator la momentul expirarii contractului;

c) utilizatorul are optiunea de a cumpara bunul la momentul expirarii contractului, iar valoarea reziduala exprimata in procente este mai mica sau egala cu diferenta dintre durata normala de functionare maxima si durata contractului de leasing, raportata la durata normala de functionare maxima, exprimata in procente;

d) perioada de leasing depaseste 80% din durata normala de functionare maxima a bunului care face obiectul leasingului; in intelesul acestei definitii, perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit;

e) valoarea totala a ratelor de leasing, mai putin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului;

Leasing operational pe intelesul tuturor

leasing-operational3Pe intelesul tuturor, leasingul operational este o inchiriere pe termen lung avand urmatoarele caracteristici:

–      durata maxima pentru leasing operational poate fi de 57 luni intregi;

–      valoarea ramasa a vehiculului la finele contractului de leasing operational este exact marja companiei Locatorului, acesta putand incasa cel mult pretul de achizitie al vehiculului prin rate de leasing.

–      pe toata durata contractului Locatorul (compania de leasing operational) este unic proprietar al vehiculului. Vehiculul va fi amortizat ca mijloc fix de catre Locator, nu de catre Locatar;

–      Contractul de leasing operational nu poate fi inchis mai devreme de 12 luni de la data semnarii sale;

–      Nu necesita scoring bancar si poate fi propus de catre simple SRL-uri care au capital social de minim 200.000 euro;

–      Nu obliga Locatarul la achizitia vehiculului la finele duratei de leasing, dar nici nu il impiedica sa faca acest lucru daca valoarea de achizitie este una de piata cu conditia ca optiunea de cumparare sa nu fie exercitata la inceputul contractului.

–      Ratele de leasing operational sunt integral deductibile.

Leasing operational aplicat in practica

leasing-operational5In practica apar insa anumite aspecte care limiteaza masiv disponibilitatea acestei forme autentice de leasing:

–      Masinile care sunt acceptate pentru un dosar de leasing operational sunt in peste 90% din cazuri doar vehicule noi;

–      Durata minima a unui contract de leasing operational nu poate fi sub 36 luni, altfel valoarea reziduala impusa de Codul Fiscal risca sa fie mai mare de 50% , ceea ce ar insemna ca dupa 3 ani Locatorul ar ramane sa recupereze mai mult decat valoarea reala de piata a vehiculului (arareori o masina de 3 ani si 75-100.000 km are o valoare de piata mai mare de 40-45% din pretul de achizitie)

–      In general rata de leasing operational include costuri de intretinere, caz in care acest produs ramane eficient doar pentru companiile dispuse sa externalizeze costurile legate de exploatarea flotei proprii de autovehicule;

–      Este solicitata o garantie de buna executie (media pietei 20% din pretul vehiculului) pe care Locatarul o plateste Locatorului inainte de livrare si care se returneaza la finele contractului de leasing operational. Aceasta garantie de buna executie nu este deductibila de catre Locatar si nu poate produce nici un fel de venit Locatarului (ca dobanda adusa de un depozit). In plus, indiferent de cuantumul ei, garantia nu are nici un impact asupra ratei de leasing (in sensul reducerii acesteia similar avansului de la credit/leasing financiar).

Leasing operational. Avantaje si dezavantaje

Obiectiv, leasingul operational are multe avantaje prin comparatie cu leasingul financiar (lipsa scoring, rate fixe integral deductibile), insa si cateva specificitati care ii limiteaza masiv disponibilitatea pentru piata de retail – iata despre ce este vorba:

–      Durata contractului limitata la maximum 57 luni;

–      Regimul garantiei de buna executie;

–      In cazul in care se doreste achizitia vehiculului dupa incheierea contractului de leasing operational, valoarea de vanzare a vehiculului poate fi de pana la 50% din pretul de intrare in contract;

–      Disponibilitate numai pentru autovehicule noi;

–      In general rata include si CASCO si buget de intretinere, lucru deloc eficient pentru persoanele fizice (TVA aplicat la costul asigurarii prin refacturare, costuri mai mari de intretinere)

 

Share This