Leasingul operational este acea forma de leasing in cadrul careia proprietarul unui bun (finantatorul) in acest caz, proprietarul unei masini, transmite temporar unei alte persoane (utilizator) dreptul de folosinta al unui bun pe o perioada determinata si contra unei rate lunare, urmand ca la finalul acestei perioade sa respcte dreptul utilizatorului. Astfel, acesta poate opta pentru returnarea bunului – masina in acest caz – , pentru cumpararea sa sau pentru prelungirea contractului de leasing.
Cu alte cuvinte, leasingul operational poate fi considerat un soi de inchiriere pe termen lung, la capatul careia utilizatorul bunului poate decida sa cumpere bunul folosit sau sa il returneze proprietarului de drept. Daca se decide returnarea, atunci exista cateva aspecte de care trebuie sa tii cont.
Sumar articol:
Atentie la taxele de uzura
Taxele de uzura si taxele de incetare a contractului de leasing sunt aspecte foarte importante la care e bine sa te gandesti atunci cand inchei un contract de leasing. Intretinerea vehiculului si grija fata de aspectul sau exterior te vor ajuta in viitor sa reduci sau sa elimini complet taxele de incetare a leasingului, la final de contract.
Ce este uzura rezonabila?
Este foarte important sa mentii in stare buna vehiculul luat in leasing, astfel incat sa minimizezi la maxim posibilitatea de a plati taxe de incetare a contractului la final, pe care ti le poate impune compania de leasing. Uzura rezonabila este un termen folosit pentru a descrie deteriorarea acceptabila a starii unui vehicul, ca urmare a utilizarii normale. Nu trebuie sa fie confundata cu daunele aduse masinii ca urmare a utilizarii nepotrivite, neglijentei sau impactului.
Ce sunt taxele de incetare a contractului?
Taxele de incetare a contractului sunt taxe impuse de catre compania de leasing sau de catre proprietarul bunului, daca masina pe care ai inchiriat-o este returnata intr-o stare in afara celei acoperite de uzura rezonabila si are nevoie de reparatii sau chiar de reparatii capitale. Practic, vehiculul pe care il returnezi trebuie sa fie intr-o stare conforma cu varsta sa si cu kilometrajul de pe bord, si fara defecte mecanice sau vizibile.
De ce exista taxe de incetare a contractului?
Taxele de incetare a contractului au ca scop compensarea adusa companiei de leasing in cazul in care un vehicul este returnat intr-o stare mai proasta decat era asteptat, luand in calcul varsta sa si kilometrajul. Cu alte cuvinte, daca starea vehiculului nu poate fi considerata uzura rezonabila, este foarte probabil sa existe o taxa pe care sa o ai de platit la final de contract.
Taxele de final de contract sunt necesare pentru ca in stabilirea ratei lunare pentru contractul tau, compania de leasing a presupus ca masina va avea o anumita valoare la data la care va fi cedata, la final de contract. Daca te afli in situatia in care trebuie sa platesti taxe de final de contract, este posibil sa ai sansa de a negocia cu compania de leasing daca ti se pare ca respectivele taxe nu sunt corecte.
Cum poti evita taxele de incetare a contractului?
Masina pe care o iei in leasing trebuie sa fie returnata in stare mecanica sigura si fiabila, capabila sa treaca un test MOT, cu toate aspectele de siguranta, cum ar fi senzorii de parcare, in stare de functionare. De asemenea, nu trebuie sa aiba avarii fizice grave.
Inainte de returnarea vehiculului, este necesar sa inspectezi cu atentie masina, eventual cu doua sau trei luni inainte de termenul la care expira contractul de leasing.
Aceasta iti va acorda timpul necesar sa rezolvi orice problema care crezi ca ar putea fi in afara standardului de uzura rezonabila. Nu uita sa iti transferi numarul personal (daca ai asa ceva) noului vehicul, pentru ca e posibil sa dureze ceva.
Iata cateva aspecte de care ar trebui sa te asiguri, astfel incat sa minimizezi taxele de incetare a contractului.
- Vehiculul trebuie sa fie in stare buna de functionare din toate punctele de vedere.
- Toate cauciucurile, inclusiv cel de rezerva, trebuie sa intruneasca cerintele minime legale.
- Nu trebuie sa existe rugina sau coroziune pe zonele vopsite.
- Indoiturile vizibile sau zgarieturile adanci de pe caroserie ar trebui reparate.
- Nu trebuie sa existe rupturi, arsuri sau alte avarii la tapiteria masinii.
- Toate echipamentele originale trebuie sa fie prezente si sa functioneze corect.
- Exteriorul masinii trebuie sa fie curatat, astfel incat sa faciliteze inspectia.
- Interioul vehiculului trebuie, de asemenea, sa fie curat si fara gunoaie.
- Cartea tehnica trebuie vizata la zi de un service autorizat.
- Cele doua seturi de chei furnizate initial trebuie sa fie disponibile si la final de contract.
- Toate documentatia, inclusiv cartea tehnica si manualul, trebuie sa se afle in vehicul.
Care sunt avariile acceptate ale caroseriei?
Conceptul de uzura rezonabila si acceptabila variaza foarte mult intre companiile de leasing, asa ca inainte de a incheia un contract de acest tip ar fi bine sa verifici termenii si conditiile companiei cu care inchei leasingul. Ca regula generala, micile ciobituri, cum ar fi cele de pe marginile usilor, sunt in general acceptabile, la fel ca si zgarieturile usoare si abraziunile, cu exceptia situatiei in care prin zgarietura se vad primerul sau metalul.
Ridicarea masinii la sfarsitul contractului
Ridicarea va fi aranjata de catre compania de leasing (de obicei fara taxe), la finalul contractului, si orice avarie evidenta va fi mentionata in documentatie. Este mai bine sa fii prezent acolo, in momentul in care masina va fi ridicata, astfel incat sa te poti asigura ca esti de acord cu raportul referitor la starea masinii la momentul ridicarii.