Nu e de mirare ca operatiunile de leasing operational reprezinta aproximativ o treime din piata de masini noi, in conditiile in care masinile noi sunt scumpe, creditele sunt si ele o optiune scumpa, iar leasingul este cel mai ieftin mod de a conduce o masina noua”, spune Matt Jones, senior editor la Edmunds. “Multi oameni traiesc dintr-un salariu lunar si tocmai de aceea ei sunt nevoiti sa analizeze foarte bine ce anume isi pot permite sa plateasca lunar. Acestor oameni, dar si altor categorii, leasingul le permite sa aiba o masina noua, fara sa plateasca lunar rate coplesitoare pentru credite.

Desi un leasing poate avea o rata lunara mai mica decat cea a unui credit – pentru care trebuie oricum sa platesti in plus si un avans considerabil – daca nu esti atent la actiunile tale si nu esti documentat corect, leasingul se poate dovedi foarte scump!
Citeste mereu randurile scrise in subsol, cu steluta, precum si informatiile scrise cu un font mai mic, inainte de a semna un contract. Iata mai jos cele mai frecvente greseli pe care trebuie sa le eviti atunci cand inchiriezi o masina.

Leasingul auto – 5 greseli costisitoare

Exista o serie de greseli care te pot costa foarte mult in ceea ce priveste leasingul auto, iar acestea tin de platile prea mari facute in avans, de neachizitionarea unei asigurari Gap, de subaprecierea numarului de kilometri pe care ii vei parcurge cu masina, de lipsa intretinerii masinii, precum si de inchirierea masinii pentru o perioada prea lunga.

1. O plata prea mare in avans

Dealerii auto fac reclama unor rate lunare mici la vehicule noi, dar probabil ca va trebui sa platesti un avans considerabil pentru a te califica la acele rate. Banii platiti astfel acopera in avans o parte din leasing.
Dar ce se intampla daca masina este distrusa sau furata in primele cateva luni?
Intr-o astfel de situatie, compania de asigurari va rambursa companiei de leasing valoarea masinii, insa banii pe care i-ai platit in avans nu iti vor fi rambursati, cel mai probabil.Vei ramane fara masina, in ciuda faptului ca ai platit o gramada de bani in avans.

Se recomanda, in general, sa nu platesti o suma mai mare de 2000 de euro in avans atunci cand inchei un contract de leasing auto. In unele cazuri, poate are sens chiar sa nu platesti niciun avans.
Daca platesti un avans mai mic sau zero, rata lunara va fi mai mare, dar poti depozita banii pe care i-ai fi platit in avans intr-un cont cu dobanda. Poti folosi acesti bani pentru platile lunare. Iar in situatia in care se intampla ceva cu vehiculul inainte de finele termenului, cel putin compania de leasing nu iti va lua o mare parte din bani.

2. Lipsa asigurarii gap

Este in interesul tau sa ai o asigurare gap atunci cand conduci o masina in leasing. Gap se refera la diferenta intre ceea ce mai datorezi pe leasing si valoarea masinii.
Sa presupunem ca ai mentionat in contract faptul ca la final de leasing ai optiunea de a cumpara masina pentru 13.000 de euro. Aceasta este ceea ce numim “valoare reziduala a vehiculului”. Daca inainte ca leasingul sa expire masina este dauna totala in urma unui accident, compania de asigurare va determina valoarea de piata a masinii si va plati suma dealerului care detine vehiculul.

Daca asiguratorul spune ca valoarea de piata este de numai 9000 de euro, probabil ca vei avea de platit 4000 de euro pentru a acoperi diferenta (gap-ul) dintre valoarea reziduala si valoarea de piata. Desigur, incheierea unei asigurari gap te va salva de o astfel de situatie.
Inainte de a semna un leasing auto, verifica daca ai in contract si acoperirea asigurarii gap. Daca nu o ai, plateste mai mult pentru a o avea, sau cauta un vehicul cu un plan de leasing care sa includa si asigurarea gap.

3. Subapreciezi numarul de kilometri pe care ii vei parcurge cu masina

Daca te simti atras de o reclama la un leasing auto cu plati lunare mici, e posibil sa descoperi ca leasingul are o oarecare restrictie cu privire la numarul de km pe care ii poti parcurge anual cu masina.
Limita anuala de kilometri este ceva obisnuit pentru contractele de leasing, si la fel de obisnuit este ca daca depasesti aceasta limita, vei fi taxat la finalul contractului. Palierele de pret difera in functie de numarul de kilometri cu care depasesti limitele.
Pentru a evita taxele suplimentare, e bine sa iti cunosti obiceiurile legate de condus inainte de a incheia un contract de leasing. Daca stii ca probabil vei conduce mai multi kilometri decat iti permite contractul, poti cere o limita mai mare de kilometraj, desi probabil ca asta va insemna si o majorare a ratelor lunare.
Daca esti convins ca vei depasi limita de kilometri impusa, varianta ideala este sa iti asumi o rata lunara mai mare, evitand astfel taxa grasa pe care ai putea sa o platesti la finalul leasingului.

4. Intretinerea deficitara a masinii

Daca masina prezinta daune care depasesc gradul normal de uzura, e posibil sa fii predipsus la taxe suplimentare atunci cand e momentul sa returnezi masina la dealer.
Daca inapoiezi masina cu o zgarietura, insa aceasta are o dimensiune mai mica decat cea a unui permis de conducere sau a unei carti de vizita, multe companii pot considera ca este uzura normala si probabil ca nu te vor taxa extra. In cazul in care compania de leasing considera ca dauna este excesiva, poti avea parte de o taxa suplimentara.

Definitia uzurii normale poate varia foarte mult de la dealer la dealer. Compania de leasing va inspecta masina inainte sa o inapoiezi si va cauta eventuale a anvelopelor si rupturi sau pete la nivelul tapiteriei. Si sa nu crezi ca inspectorul va fi cumva indulgent!
Inainte de a inchiria o masina, cere informatii cu privire la starea masinii la incheierea contractului de leasing. Aceste informatii specifica tipul de daune pentru care va trebui sa platesti inainte de a returna masina.
Daca masina este afectata in mod semnificativ, soferii se pot astepta sa plateasca preturi full market pentru reparatii.

5. Inchirierea unei masini pe termen prea lung

Durata medie de leasing pentru o masina este de trei ani, desi unele contracte pot dura mai mult. Cu toate acestea, soferii care inchiriaza masini pe o perioada prea mare pot ajunge sa plateasca sume suplimentare pentru intretinere.
Daca inchei un contract de leasing pentru o masina, asigura-te ca perioada contractuala fie se potriveste, fie este mai scurta decat perioada de garantie a masinii. Garantiile variaza de la dealer la dealer, insa in medie ele dureaza pana la trei ani sau 58.000 de km.

Daca tii masina pe termen mai indelungat decat perioada de garantie, probabil ar fi indicat sa iei in calcul o garantie extinsa. Altfel, poti fi responsabil pentru intretinere si costuri de reparatii pentru o masina pe care nu o detii, facand in acelasi timp si plati de rate lunare.
Daca ai in plan sa inchiriezi o masina pe o perioada extinsa, probabil ca e mai bine sa o cumperi, recomanda expertii in domeniu.

Daca un conducator auto detine o masina, el va trebui sa o plateasca si, de asemenea, sa plateasca intretinerea masinii, dar ar putea continua sa o conduca timp de cativa ani fara sa fie necesar sa isi faca griji cu privire la o rata lunara pentru leasing.
Daca alegi sa inchiriezi o masina in loc sa o cumperi poate fi un mod excelent de a conduce o masina noua, echipata cu tehnologie si specificatii de ultima ora, pentru mai putini bani pe luna. Fa-ti temele,iar atunci cand “mergi la cumparaturi” citeste cu atentie printre randuri, si astfel vei gasi un contract de leasing care sa fie perfect pentru tine si pentru bugetul tau.

Share This