Intr-o lume in care nu poti avea lucruri frumoase si scumpe fara sa te deranjeze nimeni, industria auto a dezvoltat o serie de solutii inteligente pentru mentinerea sigurantei masinii atunci cand nu esti in preajma sa.
Siguranta vehiculului a avansat in ultimii ani, de la zilele in care incuiam masina cu un blocator old school, pana la solutiile mai avansate pe disc si generatia actuala de camere de bord, ce monitorizeaza constant imprejurimile, pe un mod sleep de economisire a energiei, gata sa devina activ si sa inregistreze. Producatorii au inclus, de asemenea, aceste tehnologii si in designurile vehiculelor lor.
Tesla, de pilda, a inclus un mod de supraveghere in sistemul de operare al masinii, folosind camere cu vizibilitate de 360 de grade pentru a fi cu ochii pe oamenii care se apropie prea mult sau care se sprijina pe masina. Acest sistem intra in stare de alarma atunci cand se incearca spargerea unui geam, pornind alarma si volumul muzicii la maxim in cabina. Masina inregistreaza orice imagine pe un drive USB pe care soferul trebuie sa il insereze inainte de a activa acest mod. Soferul este avertizat cu privire la ce se intampla cu masina sa printr-o notificare pe telefon, de la aplicatia Tesla.
Pentru ca nu toata lumea conduce o Tesla, am pus cap la cap o lista scurta intr-o mare foarte vasta de device-uri de siguranta disponibile pe aftermarket, intr-o incercare de a contracara orice sansa ca vehiculul tau sa fie furat sau avariat. Pentru ca aceasta lista nu reuseste sa acopere toata paleta de optiuni disponibile, fa o cercetare atenta cu privire la variantele pentru vehiculul tau, pornind de la ideile pe care ti le oferim in cele ce urmeaza.
Sumar articol:
Device-uri manuale de siguranta
Adaugarea unui al treilea nivel de siguranta manuala la vehicule pe langa sistemul standard de inchidere, a fost un sfat dat tuturor posesorilor de autovehicule timp de ani intregi.
Sistemele de blocare a volanului
Aceste device-uri impiedica miscarea volanului, sau orice alta forma de manipulare frauduloasa. In general, un astfel de device de siguranta aprobat este sigur, insa poate fi ceva mai problematic de instalat, pentru ca fixeaza si strange volanul. Tocmai de aceea trebuie sa fii atent la prindere si inlaturare, astfel incat sa nu lasi urme pe volan.
Argumente pro
- Obstructioneaza vehiculul si nu permite ca acesta sa fie condus.
- Este un factor vizual de descurajare pentru furtul vehiculului, insa nu va fi impiedica spargerea masinii pentru a fura obiectele din interior sau diverse componente.
- Este accesibil.
- Este aprobat de asiguratori.
Argumente contra
- Are un design voluminos si este dificil de depozitat atunci cand te afli in masina.
- Este greu si poate fi dificil de montat.
- Exista posibilitatea (mica) de a afecta tapiteria si volanul.
Stalpii auto de siguranta
Stalpii de siguranta sunt piloni duri, din otel, care fie se pliaza la sol, fie se retracteaza, blocand calea de iesire a vehiculului. Poti instala fie unul, fie mai multi stalpi de siguranta, mai ales daca ai o iesire mai lata din parcare.
Vei gasi pe piata diferite tipuri, stiluri si game de preturi, dar pentru o comparatie mai simpla vom acoperi aici doar cele mai comune doua variante.
Stalpii auto care se pliaza la sol
Aceasta este o varianta usor de montat, necesita schimbari permanente minime ale proprietatii, sunt mentinute pe pozitie cu patru suruburi, care le fixeaza pe sol.
Unele dintre dezavantajele acestor stalpi sunt faptul ca piulita sau capul surubului sunt vizibile si pot fi modificate, suruburile au, de asemenea, nevoie de o fixare solida, nu functioneaza forte bine in zone cu dale de pavaj, alei din rasina sau zone pavate.
In plus, daca ai o masina joasa sau stalpul este instalat pe un teren neuniform, atunci cand este pliat el poate prinde partea inferioara a masinii.
Stalpii auto retractabili
Acesti stalpi se retracteaza la pamant, partea voluminoasa a mecanismului cufundandu-se in pamant, intr-un manson special. Ele nu sunt doar mai sigure ci si mai puternice. In plus, aspectul general este mai estetic, avand doar un capat mic si un maner vizibil in pamant.
Acesti stalpi nu au multe dezavantaje, dar cel mai indicat este sa fie instalati de profesionisti. In plus, intretinerea de rutina a mecanismului de blocare cu un spray de tip WD40 ii va mentine functionali decenii intregi.
Device-uri electronice de siguranta
Daca am discutat despre sistemele manuale de blocare si descurajare vizuala, putem trece si la cele electronice. Majoritatea masinilor de astazi vin cu un sistem de imobilizare si/sau alarma pentru a proteja vehiculul.
Functiile de alarma si imobilizare functioneaza la un nivel ce le permite sa opreasca majoritatea tentativelor de furt ale vehiculelor, dar ele trebuie sa fie in egala masura si fiabile si usor de utilizat.
Vor exista intotdeauna metode ingenioase de furt, cu cativa pasi inaintea sistemelor cu care vin masinile echipate. Tocmai de aceea, produse precum trackerele, alarmele aftermarket si imobilizatoarele ghost adauga un alt nivel de protectie.
Trackerele
O cutie mica este instalata pe masina – cele mai noi au o legatura GPS si GSM (mobila) care le permite sa comunice in mod activ cu providerul, pentru a alerta atat proprietarul cat si providerul trackerului ca masina a fost miscata sau ca a avut loc o incercare de miscare a sa.
La device-urile mai vechi trebuia ca proprietarul masinii sa observe ca masina a disparut, sa alerteze politia, care ulterior incepea cautarea folosind un echipament special din masinile de patrula.
In marea schema a lucrurilor relativ ieftin de instalat, monitorizarea bazata de abonament anual poate deveni foarte scumpa daca detii masina mult timp si nu ai parte de niciun incident nefericit, insa asa cum se intampla si la politele de asigurare, ne rugam sa nu fie nevoie niciodata sa le folosim. In plus, linistea mentala uneori costa bani…
Alarmele aftermarket
S-au dus zilele alarmelor aftermarket din anii 90, prost montate, care porneau cand ti-era lumea mai draga, de cele mai multe ori in toiul noptii. Aceasta zona a lumii auto s-a inbunatatit in liniste in ultimii ani, panourile de control fiind acum mult mai mici si incarcate de tehnologie.
Alarmele auto ofera astazi o multime de caracteristici suplimentare secrete, dand alarmei montate din fabrica o putere suplimentara.
Cu ajutorul undelor care declanseaza o alarma daca cineva sta prea mult timp pe o anumita raza a vehiculului, proprietarul este alertat ca se petrece ceva in jurul vehiculului sau, iar seznorii de inclinatie il ajuta sa afle daca masina este ridicata pe cric pentru a se fura rotile sau daca este urcata pe o platforma.
Alarmele ghost
Aceste alarme se conecteaza la sistemul electronic al vehiculului, in reteaua CAN BUS, care este sistemul nervos central al masinii tale.
Alarmele impiedica furtul auto prin clonarea cheilor sau sistemele fara chei sau clonarea cheilor prin retransmisie (in care un infractor foloseste un releu radio pentru a prelua si amplifica semnalul cheilor din interiorul casei, in timp ce un partener sta aproape de masina cu un alt releu, asteptand sa deblocheze si sa porneasca masina). Aceasta metoda de furt poate fi prevenita intr-o oarecare masura prin plasarea cheilor intr-o cutie sau husa speciala care blocheaza sistemul, dar trebui sa iti amintesti de fiecare data sa le pui acolo, in timp ce alarma ghost se activeaza singura atunci cand blochezi masina.
Acest tip de alarma opreste, de asemenea, orice incercare de key matching prin portul On-Board Diagnostics.
Poti apela la blocatoare de porturi OBD care blocheaza accesul si au nevoie de o cheie pentru a fi scoase.
Camerele de bord
In mod sigur te gandesti la camerele de bord ca la o modalitate de protectie in timpul deplasarii, sau cel putin atunci cand motorul este in functiune, insa exista o noua gama de camere care intra in sleep atunci cand motorul este inchis, ascultand si simtind lovituri si trantiri zgomotoase peste o anumita forta G. Acestea sunt excelente pentru monitorizarea masinii in parcare in caz ca cineva loveste o usa de a ta sau da cu spatele si iti loveste bara.
Desi unele sisteme au un setup cu o camera frontala si una in spate, ele nu au acoperire cu camere 360, cum se intampla la Tesla, dar pot acoperi partea din fata si din spate a masinii pentru orice eventualitate. In plus, trebuie sa fii atent la un aspect important: lasarea camerei pornite pentru perioade mai lungi ar putea epuiza bateria masinii.
Aceasta este, in principiu, o privire rapida la elementele de baza ale protectiei masinii prin adaugarea unor device-uri diverse, chiar daca intelegem ca masinile si circumstantele fiecaruia sunt diferite. Pentru detalii mai exacte si schimburi de idei mai poti beneficia de ajutorul cluburilor de proprietari sau forumurilor, care au foarte multe cunostinte despre cum sa iti protejezi vehiculul.
Exista insa si unele actiuni preventive pe care le poti face pentru a avea si mai multa grija de obiectul mandriei si bucuriei tale – masina.
- Scoate-ti bunurile din masina, scoate GPS-ul de pe parbriz, curata semnul lasat de acesta pe geam, pentru ca va trada folosirea unui GPS in masina, pune obiectele in cosuri de depozitare si in torpedou, cat mai ascunse.
- Ai grija unde parchezi masina, pentru ca parcarea intr-un garaj cu scule diverse lasate la indemana si diverse dulapuri neincuiate inseamna ca vei da hotilor toate echipamentele de care au nevoie pentru a-ti fura masina si le vei oferi si posibilitatea de a nu fi vazuti de nimeni cand fac asta.
- Daca nu vrei sa ai usile zgariate sau alte avarii, nu lasa masina in parcarea centrelor comerciale, chiar in apropierea magazinelor, ci parcheaza cat mai departe de agitatie. Acele doua minute de mers pe jos te pot scapa de avarii ale masinii.
- Unde iti sunt cheile in acest moment? Ai o grija si mai mare de cheile masinii, mai ales daca ai un sistem fara chei. Pescuitul cheilor prin cutia de scrisori inca se mai practica, asa ca nu le lasa la indemana, langa usa de la intrare. Alege un loc cat mai departe de masina pentru a preveni ambele tipuri de atac.
Sursa: https://www.leasingoptions.co.uk/news/blog/protecting-your-car-from-damage-and-theft/8504