O noua moda in materie de furturi auto – atacul cibernetic de tip relay – face ravagii in parcarile din intreaga lume: hotii se folosesc de tehnologie sofisticata pentru a intra in computerul masinii, ceea ce inseamna ca nici macar nu au nevoie de o cheie ca sa porneasca vehiculul, si il pot lua in doar cateva minute.
Ceea ce este extrem de ingrijorator este faptul ca 96% dintre proprietarii auto sunt expusi riscului ca masina lor sa fie furata de infractori care folosesc cea mai noua tehnica de furt auto – atacurile de tip relay – potrivit cifrelor de la Tracker.
Masinile cele mai expuse riscului sunt cele care folosesc accesul keyless (fara cheie), ca si masinile conectate. Cu alte cuvinte, cele care folosesc internetul ca sa acceseze harti, informatii despre drum si muzica – in principiu cam orice de pe internet – si care au sistemul de infotainment activat.
Sumar articol:
Cum functioneaza un atac relay?
Un atac relay implica intotdeauna doua persoane care lucreaza impreuna. Una dintre ele sta langa vehiculul tinta, in timp ce a doua sta langa casa cu un device care poate prelua un semnal de la telecomanda masinii. Exista chiar si device-uri care pot prelua semnalul de la o distanta de peste 100 de metri, ceea ce face treaba hotilor si mai usoara.
Device-ul retransmite apoi semnalul de la telecomanda direct catre masina, permitandu-le hotilor sa intre in masina si sa plece cu ea imediat. Potrivit Daily Mail, aceste device-uri de hacking pot fi cumparate pe sume foarte mici, chiar si 100 de euro, de pe net, ele existand la liber pe eBay si Amazon. Mai mult, Daily Mail a testat aceste device-uri de pe eBay si Amazon, si a reusit sa intre intr-un Ford Fiesta in mai putin de doua minute.
In cadrul unui alt test, cel mai mare club automobilistic din Germania, ADAC, a descoperit ca unele branduri sunt mai expuse riscurilor decat altele, sistemele BMW si Peugeot, in mod special, fiind extrem de usor de spart.
Dar cei de la ADAC au resit sa descuie si o Toyota Prius, un Ford Focus si un Volkswagen Golf, demonstrand ca niciun producator anume nu este imun in fata acestui gen de infractiune.
Andy Barrs, seful departamentului de relatii cu politia al companiei de securitate Tracker spune ca “pentru ca atacurile de tip relay devin din ce in ce mai raspandite, proprietarii de masini trebuie sa se protejeze, mai ales in conditiile in care gruparile infractionale folosesc in mod obisnuit device-uri de retransmitere a semnalului pentru a exploata punctele slabe ale sistemelor de siguranta keyless ale unei game foarte largi de producatori”.
“Aceste instrumente sunt foarte usor accesibile pe internet, pentru sume ajungand si pana la 80 GBP, iar furturile au loc in general in zone rezidentiale, unde masinile sunt in general parcate aproape de casa, si in mod special noaptea”. “Este bine sa retineti ca tehnologia este doar o parte a securitatii unui vehicul si este nevoie de mai multa atentie la nivel general; iar asta include proprietari de masini, producatori, dealeri, asiguratori si politie”.
Si masinile de serviciu sunt vizate
Nu numai masinile premium sunt vizate de aceasta noua tehnica – cifrele avansate de cei de la Tracker indica faptul ca 82% din vehiculele utilitare usoare au fost furate fara cheia proprietarului, in cursul anului trecut – ceea ce inseamna o crestere de aproape 100%, comparativ cu anul 2016.
Ford Transit a fost utilitara cea mai furata, iar in cazul furturilor de masini de business companiile nu au de suferit doar din pierderea masinii in sine, ci acestei pierderi i se adaga si inlocuirea, pierderile zilnice, ridicarea costurilor asigurarii si costurile de administrare.
Masuri in sensul opririi atacurilor relay
Autoritatile britanice au pregatit noi reglementari pentru producatorii de masini, care in curand vor fi nevoiti sa furnizeze un grad mai ridicat de siguranta, pentru ca masinile devin din ce in ce mai avansate. Insa toate acestea nu au ca obiectiv doar reducerea furturilor, ci fac parte din Proiectul de lege pentru vehicule autonome si electrice, care va crea un cadru de lucru pentru masinile autonome.
Reglementarile mai stricte au ca scop, de asemenea, si reducerea riscurilor ca hackerii sa aceseze datele personale sau, pentru ca ne apropiem din ce in ce mai mult de era masinilor autonome, riscurilor ca hackerii sa preia controlul masinii si sa cauzeze accidente.
Soferii solicita asigurare impotriva hackingului de masini
Intr-o perspectiva din ce in ce mai apropiata a masinilor autonome, guvernele isi doresc sa faca masinile pe cat de safe si sigure cu putinta in fata infractorilor cibernetici.
Ministrul britanic al transporturilor, Lord Callanan, declara recent: “trebuie sa ne asiguram ca proiectul vehiculelor este in primul rand complet safe din punct de vedere cibernetic, astfel incat sa nu poata fi sparte, sa nu poata fi furate si, mai important, sa nu se poata patrunde in sisteme si sa fie cauzate eventuale accidente”. El a mai adaugat ca sfatul ar fi ca aceste sisteme sa fie tratate la fel ca si computerele, iar proprietarii de masini sa fie atenti cui ofera acces la aceste sisteme si sa nu foloseasca device-uri precum stick-uri USB a caror origine este necunoscuta.
Ponturi pentru evitarea furtului auto si atacurilor relay
• Blocheaza semnalele telecomenzii electronice. Poti folosi un portofel Faraday, o cutie metalica robusta sau chiar si frigiderul, toate oferind protectie cheilor electronice in fata atacurilor relay.
• Verifica daca ai inchis usile. Intotdeauna verifica de doua ori daca masina ta este sigura din punct de vedere fizic si ca este pornita alarma, atunci cand folosesti sisteme de inchidere keyless.
• Nu tine cheile la vedere. Daca lasi cheile in hol sau pe un dulap din bucatarie hotii vor putea folosi fara probleme tehnica relay, mai ales daca se afla in proximitate.
• Adauga noi masuri de siguranta. Barierele fizice pot fi foarte eficiente in a tine hotii la distanta. Ia in calcul sa adaugi un sistem de blocare a volanului sau un dispozitiv antifurt pentru roata.
• Instaleaza un dispozitiv de imobilizare. Pentru extra protectie, adauga o bariera secundara la dispozitivul de imobilizare standard cu care vine echipata masina ta, cu un cod unic de acces care sa permita pornirea masinii.
• Investeste intr-un device de tracking. Acesta nu va impiedica desigur ca masina ta sa fie furata, dar in mod cert va creste sansele ca politia sa o recupereze, odata ce a fost furata, si sa ti-o returneze.
“Este foarte clar din sondajul nostru ca multi oameni sunt in mod neintentionat vulnerabili in fata acestui gen de atacuri, lasandu-si cheile la indemana device-urilor de relay” a conchis Barrs.
Cercetarile celor de la Tracker au scos la iveala si faptul ca 50% dintre cei intervievati isi lasa cheile fie pe holul casei, fie intr-un bol. Numai 4% folosesc un recipient de metal pentru a se asigura ca masina lor este protejata de un atac relay.
Asigurarile acopera furtul prin atac relay?
Este un scenariu pe care nimeni nu vrea sa si-l imagineze, insa politica suprema de asigurari impotriva hotilor care fura masini prin sistemul de atac relay cuprinde si o astfel de asigurare, in tarile dezvoltate, insa este bine sa stii ca daca masina sau utilitara ta luata in leasing este furata, asiguratorul iti va plati doar valoarea de piata a acelui vehicul.